You don't have to be great to start, but you have to start to be great ~ Zig Ziglar.

Saturday, November 13, 2010

Rawatan Asas Jerawat

Bagaimanakah Rawatan Jerawat?

Rawatan Paling Asas

- Kerap minum air sebelum dan selepas makan. Dengan kata lain banyakkan meminum air bersih. Ini boleh membantu membuang racun dari dalam badan.

- Jangan banyak minum minuman berkabonate. Ini adalah punca yang paling kerap untuk kulit jadi berjerawat.

- Jagan makan terlalu banyak makanan ringan (junk food, fast food, pizza dan sebagainya)

- Jika ada anak jerawat dimuka, jangan kerap usik dengan jari. Bila anda menyentuh jerawat, hamma jerawat akan mudah merebak di bawah permukaan kulit yang lain.

- Gunakan tuala yang bersih untuk mencuci muka. Jangan kesat tuala pada muka. Sebaliknya lap-lap dengan jari disekitar muka.

- Pastikan rambut tidak menutupi permukaan muka ketika sedang tidur.

- Elakkan penggunaan makeup dan krim yang diperbuat dari minyak.

- Elakkan penggunaan sabun berubat kerana sabun tersebut mengandungi bahan kimia yang dengan mudah dapat merosakkan permukaan kulit muka yang sensitive.

- Sentiasa cuci muka dengan SK-in-2 supaya pati kelapa dara yang terkandung didalam sabun dapat mencuci minyak dan peluh yang terperangkap dibawah kulit. Ini termasuk mengnyahkan kuman yang tersorok didalam lubang jerawat. Sk-in-2 bukan hanya pembersih kulit-kulit yang mati dipermukaan kulit, ianya turut juga merawat dan membekalkan vitamin kulit agar kulit nampak segar dan menawan.

- Sentiasa buat penetapan waktu tidur. Waktu tidur yang tidak tetap membenarkan kedatangan masalah kulit.

- Sentiasa makan banyak buah-buahan yang segar, sayur-sayuran dan jus buah sebagi penambah makanan kesihatan semulajadi.

.

.

No comments:

Post a Comment

peluang PELUANG peluang PELUANG .. CEPAT